fbpx

Przygotuj się do wyjazdu na narty!

Sezon narciarski wystartował, dlatego pamiętajmy o tym, by zadbać o odpowiednie przygotowanie i cieszyć się z aktywności. Przed sezonem powinniśmy zabezpieczyć siebie, oraz bliskich przed ewentualnymi urazami i kontuzjami. Przygotowanie jest kwestią bardzo ważną. Dużą rolę będzie odgrywać tutaj nasza kondycja i odpowiednio dopasowany sprzęt narciarski. Niezależnie od tego, czy jesteśmy osobami aktywnymi fizycznie czy też nie, profilaktyka jest niezbędna. Jeśli chodzi o aktywność fizyczną, najważniejszą kwestią będzie skupienie się na partiach priorytetowych. Największe obciążenie podczas jazdy, będą miały kończyny dolne. Należy je odpowiednio wzmocnić i popracować nad ich stabilizacją, aby zapobiec nieszczęśliwym wypadkom. Sposób naszej jazdy, również ma znaczenie. Nie oznacza to jednak, że jeśli zamierzamy jeździć w sposób wolny, bądź umiarkowany  jesteśmy w pełni bezpieczni na stoku.

Trening przed nartami

Najważniejszymi elementami treningu będzie koordynacja ruchowa, równowaga i siła mięśni nóg. Dobrze tutaj sprawdzą się treningi ogólnorozwojowe, które przygotują nasz organizm na dodatkową aktywność fizyczną. Można też wykonać jazdę na “sucho”, czyli w warunkach domowych przyjąć pozycję jak na nartach i utrzymać postawę przez kilka sekund. Chwila odpoczynku, a później powrót do pozycji wyjściowej. Dodatkowo można wdrożyć element równowagi np. wyskok z przysiadu na step lub utrzymanie pozycji na poduszce sensorycznej do ćwiczeń. Trening przed nartamipowinien zawierać intensywne ćwiczenia na nogi takie jak:

Bardzo istotne będzie skupienie się na mięśniach posturalnych. Dzięki wzmocnieniu tych mięśni, utrzymanie równowagi będzie łatwiejsze. Trening powinien obejmować ćwiczenia równoważne, na przykład z oporem oraz wszelkie te, które angażują mięśnie głębokie czyli np. trening EMS w Tarnowie. Dzięki równowadze, będziesz się czuł komfortowo na stoku, a kontrola nad nartami i swoim ciałem nie będzie sprawiała Ci problemu. Zachowasz bezpieczeństwo nie tylko swoje, ale również innych na stoku.

Najczęstsze kontuzje na nartach

W ostatnich latach, liczba kontuzji podczas jazdy na nartach, uległa zmniejszeniu poprzez stosowanie profilaktyki. Najgroźniejszą kontuzją jest uraz głowy, dlatego niezbędne jest noszenie specjalnego kasku ochronnego. Do kontuzji zaliczamy, również kończyny górne najczęściej występuje uraz stożka rotatorów, złamanie obojczyka, zwichnięcie stawu ramienno- barkowego i złamanie kości ramiennej. Przy kończynach dolnych najczęściej dochodzi do uszkodzeń więzadeł krzyżowych, a także pobocznych przyśrodkowych. Niestety, dochodzi również do złamań szczególnie w obrębie kości piszczelowej. Narciarze również narażeni są na skręcenia oraz podkręcenia kostek. Aby zapobiec wszelkim kontuzjom, należy nie tylko przygotować się pod kątem fizycznym, ale również z zapoznać się z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi na stoku. Zarówno podczas jazdy, jak i w czasie znajdowania się na nim.

20 minutowy trening EMS
zastąpi wiele godzin spędzonych na siłowni

Umów się na trening

Wybierz dogodną dla siebie lokalizację i zacznij już dziś!

Kraków

Warszawa

Wrocław

Tarnów

Bolechowice

Wieliczka

Skawina