nadwaga 1

JAK SKUTECZNIE WALCZYĆ Z NADWAGĄ?

Nadwaga to stan, w którym na tle różnych czynników doszło do nagromadzenia zbyt dużej ilości tkanki tłuszczowej względem fizjologicznego zapotrzebowania. Nadmierne kilogramy predysponują nas do wystąpienia jednostek chorobowych, które wraz z upływem czasu stopniowo pogarszają stan naszego zdrowia. Współczynnik, który służy określeniu otyłości jest BMI-body mass index, czyli stosunek masy ciała do jej wysokości. Nadwaga oznacza BMI powyżej 25. 

Czynniki, które przyczyniają się do rozwoju nadwagi lub otyłości:

  • Geny
  • Czynniki środowiskowe; zanieczyszczenia, obciążenie metalami ciężkimi
  • Brak aktywności fizycznej
  • Alkohol, papierosy
  • Niedobory -mikro, -makroelementów
  • Stres !
  • Pasożyty !
  • Nieprawidłowy cykl dobowy

W dzisiejszych czasach człowiek narażony jest na szereg niekorzystnych czynników, które skorelowane są z rozwojem cywilizacyjnym. Dlatego, rozpoczynając proces redukcji tkanki tłuszczowej, należy wziąć pod uwagę swój cały dotychczasowy styl życia.

METODA MAŁYCH KROKÓW

Wprowadzanie zmian w swój obecny tryb życia powinno odbywać się etapowo. Początkowo należy postawić cel i określić realny czas, w którym chcielibyśmy go zrealizować. Należy mieć świadomość, iż jest to proces, który wymaga zaangażowania i cierpliwości.

Zacznijmy od początku.

  • Podstawą jest wprowadzenie zmian w swój dotychczasowy sposób odżywiania. Wyeliminować należy produkty przetworzone, wysokoenergetyczne, napoje gazowane. Wprowadzić należy pełnowartościowe posiłki, które będą bogate w warzywa, owoce, produkty pełnoziarniste, zdrowe tłuszcze. Ilość konsumowanych dań powinna zostać dobrana indywidualnie do naszych preferencji i trybu dnia. Prawidłowe odżywianie to stała edukacja na temat wpływu -mikro i makro elementów na funkcjonowanie organizmu.
  • Woda stanowi 70% składu ciała człowieka i tworzy środowisko, w którym zachodzą wszystkie procesy! Odwodnienie już w niewielkim procencie przyczynia się do obniżenia funkcji kognitywnych. Pić należy często, lecz w małych ilościach. Wodę można wzbogacić w cytrynę lub użyć magnezu w formie cytrynianu, jabłczanu, taurynianu.
  • Aktywność fizyczna jest kluczowa. Zgodnie z zaleceniami powinniśmy uprawiać umiarkowane ćwiczenia minimum 3 razy w tygodniu. W wyborze aktywności powinniśmy zwrócić uwagę na kwestie przyjemności i satysfakcji. Tylko w taki sposób trening będzie efektywnym narzędziem w walce z nadmiernymi kilogramami. Regularne uprawianie ćwiczeń, tak jak to się odbywa w przypadku treningu EMS raz w tygodniu, mamy możliwości wypracowania nawyku, który pozwoli na stałe realizowanie celu.
  • Kolejnym ważnym czynnikiem, który przekłada się na tempo utraty masy ciała to rytm dobowy. U osób, u których sen trwa mniej niż 6h występuje zachwianie hormonów odpowiedzialnych za odczuwanie sytości i głodu. Ciągłe niedosypianie związane jest ze zmniejszeniem hormonów tarczycy, pogłębiając tym samym problemy zdrowotne. Badania naukowe wskazują na korelację między krótkim i złej jakości snem a rozwojem otyłości.
  • W życiu codziennym warto skupić się na eliminacji stresu. Toksyczne relacje, czy niesatysfakcjonująca praca przyczyniają się do zmian zachowań w kwestii odżywiania. U ludzi, u których występuje chroniczny stres, obserwuje się wzrost ilości i spadek jakości konsumowanych produktów. Stres to również spadek odporności i wzrost ryzyka zachorowania na choroby cywilizacyjne.
  • Jednym z czynników, który wpływa na proces redukcji tkanki tłuszczowej to również nasz sposób myślenia. W codzienną praktykę warto wprowadzić techniki relaksacyjne; oddechy Wima Hofa, medytację, a także jogę i saunę. Usunięciu ulegać będą wolne rodniki, co poprawi funkcjonowanie naszych mitochondriów, które stanowią centra energetyczne komórek w organizmie.

PODSUMOWANIE

Walka z nadwagą obejmuje zmiany w całokształcie naszych działań. W praktyce należy skupić się nie tylko na odżywianiu i na potencjalnych niedoborach, ale należy zadbać o prawidłowe nawodnienie, sen, aktywność - trening EMS Mokotów i relaks. Suma wszystkich czynników pozwoli na prawidłową utratę masy ciała bez zachwiania homeostazy organizmu. Ważną kwestią są również profilaktycznie wykonywane badania:

  • morfologia z rozmazem
  • tarczyca; TSH, ft3, ft4, ANTYTPO, antyTG
  • homocysteina
  • 25(OH) - metabolit witaminy D3
  • Żelazo, ferrytyna
  • Cholesterol (stosunek LDL:HDL)
  • Glukoza
  • Insulina
  • Próby wątrobowe
  • Kreatynina
  • Poziom B12
  • CRP
  • DAO - diaminooksydaza
  • PH porannego moczu

Jeżeli nigdy nie wykonywaliśmy badań pod kątem pasożytów, warto wykonać IgG i IgA Giardia Lamblia, Toxocarosa IgG i IgA. Badanie kału zazwyczaj okazuje się niewystarczające do stwierdzenia ich obecności w organizmie. Pasożyty potrafią bytować w naszym organizmie przez wiele lat, nie dając o sobie znać. Ludzki organizm jest dla nich idealnym środowiskiem, w którym mogą swobodnie się rozwijać i namnażać. Uznaje się je jako źródło wielu jednostek chorobowych, dlatego regularne sprawdzanie kondycji organizmu jest konieczne, aby móc w odpowiednim momencie zlokalizować potencjalny problem i go wyeliminować.