Trener personalny

Dlaczego trening personalny jest efektywniejszy niż inne treningi?

Obecnie można odnieść wrażenie, że zainteresowanie społeczeństwa aktywnością jest coraz większe, na co wskazuje między innymi ogromny rozwój branży fitness. Miejsca, w których można regularnie odbywać treningi dostosowują przestrzenie oraz usługi tak, aby klienci z nich korzystający byli zadowoleni oraz osiągali swoje wymarzone cele. Nacisk kładzie się również na wybór odpowiednio wykwalifikowanych pracowników, którzy posiadają wiedzę oraz doświadczenie będące fundamentem w pracy z klientem. Formuje się różne modele działalności, w których przestrzeń siłową można wykorzystać osobiście w celu skomponowania indywidualnego treningu. Jednakże szerokie zainteresowanie uwidacznia się w zajęciach grupowych o różnym charakterze oraz zajęcia personalne. Okazuje się, że to właśnie trening z trenerem 1:1 jest najbardziej efektywny w sytuacji kiedy nie posiadamy wiedzy i odpowiednich umiejętności.

W jednym z przeprowadzonych badań porównywano wpływ treningu kontrolowanego, a więc pod nadzorem osoby wykwalifikowanej na rozwój siły. Grupa mężczyzn, o umiarkowanej aktywności fizycznej, o średniej wieku 26+/-, wykonywała ćwiczenia przez okres 12 tygodni. Zostali podzieleni na dwie grupy: jedna pod stałą kontrolą trenera personalnego, a druga grupa trenowała indywidualnie. Zakres obowiązków osoby wyszkolonej wiązał się z nadzorem i nauką odpowiedniej techniki w wykonywaniu przysiadu i wyciskania na ławce. Po upływie określonego czasu zaobserwowano znaczny wzrost siły w grupie trenującej w oparciu o model 1:1[1]

Działalność, w której wykorzystuje się prowadzenie treningów personalnych jest również charakterystyczne dla  studio do treningu EMS Kraków. Indywidualne podejście do klienta sprawia, że każdy z pewnymi wyjątkami, o których mowa tutaj, może korzystać z zajęć i osiągać założone, wymarzone cele treningowe. W dłuższej perspektywie czasu, osobiste szkolenia kształtują u podopiecznych prawidłowe i niezbędne wzorce ruchowe, które stanowią element ruchu w ciągu całego dnia. Nadzór nad odpowiednimi postawami sprawia, że ludzie pozbywają się swoich dysfunkcji, które bardzo często są wynikiem złej pozycji podczas długotrwałej pracy zdalnej, siedzącego trybu życia, ale i również wynikają z błędnie zaplanowanych, samodzielnych sesji treningowych na siłowni. Dzięki jednostkowej pracy trenerzy w studio EMS mają możliwość korygowania błędów, dzielenie się wiedzą w zakresie treningu, diety i całego stylu życia. Istotnym elementem ściśle związanym z taką organizacją ćwiczeń jest motywacja do ciągłej pracy nad własnym zdrowiem i ciałem. Bowiem motywacja jest zmienna i może opaść wraz z upływem czasu. Jednak wraz z determinacją stanowią podłoże do budowania swoich nowych nawyków, czy to związanych z odżywianiem czy aktywnością fizyczną. Pozycja trenera personalnego pozwala w słabszych momentach na odbudowanie chęci do działania, które są zmienne w zależności od etapu na jakim się znajdujemy i jest to naturalny proces. Odrębne zajęcia kształtują nowe relacje interpersonalne, charakter i uczą prawidłowej pracy nad własnym aparatem ruchu. Wiążą się ze zdobywaniem nowej wiedzy w dziedzinie zdrowego stylu życia, ale i również wymianą doświadczeń w przestrzeni życiowej i osobistej. Z biegiem czasu relacje trener-klient nabierają specyficznego charakteru, w którym formowane jest zaufanie do jego kompetencji i doświadczenia, które powinno być priorytetowe w wyborze takiej osoby. 

Podsumowując: korzyści płynące z pracy w charakterze 1:1 są bez wątpienia korzystne kiedy nie posiadamy wiedzy w zakresie treningu i zdrowego odżywiania. W przypadku problemów ze zdrowiem warto zdecydować się na współpracę w charakterze osobistych zajęć, ponieważ pozwoli to na szybki powrót do sprawności i wyeliminuje uciążliwe bóle i dysfunkcje. Jeżeli cenimy kameralny klimat i miłą atmosferę podczas ćwiczeń zaleca się wybór studio EMS, gdzie budujemy trwałe nawyki żywieniowe i kształtujemy prawidłowe wzorce ruchowe.


[1] Mazetti S.A., Kraemer W.J., Volek J.S., Duncan N.D., Ratamess N. A., Gomez A. L., Newton R.U., Hakkinen K., Fleck S.J. (2000) Wpływ bezpośredniego nadzoru treningu oporowego na wydajność siłową. Medycyna i nauka w sporcie i ćwiczeniach 32(6), 1175-1184